Detta händer på Drottninghög under H22

Inom ramarna för H22 är BoKlok, tillsammans med andra aktörer, med och utvecklar stadsdelen Drottninghög. En del av vårt bidrag till utvecklingen av Drottninghög är att bygga bostadsrätter – och stadsdelens första radhus! – i en stadsdel som tidigare bara bestått av hyresrätter i flerfamiljshus.

Öppna visningshem

Under H22 kommer du som besöker oss att kunna klämma och känna på våra nybyggda hem på Drottninghög. Vi öppnar upp två inredda visningshem; ett radhus och en tvårumslägenhet. Se dig omkring i hemmen och skanna QR-koderna, eller prata med våra visningsvärdar, för att få veta mer om hur hållbarhet genomsyrar allt vi gör, från skog till bo och vidare under kundens liv i bostaden. Medan du kikar runt kan din mobil läggas på solcellsladdning på vår soliga uteplats!

När? Måndag-fredag kl. 9-19, lördag-söndag kl. 10-17
Var? Grönkullagatan 23 samt Grönkullagatan 25B i Helsingborg

BoKlok Art Show

Som en del i utvecklingen av Drottninghög har ett ömsesidigt engagemang mellan BoKlok och Drottninghögskolan vuxit fram. Genom det har elever från årskurs 4 fått i uppgift att rita och måla teckningar på temat ”Min dröminnergård” för att på så vis inspirera till och involveras i utformningen av utemiljön vid BoKloks tredje och sista område, Astrakan, på Drottninghög. Se barnens verk dagligen på vår BoKlok Art Show.

När? Öppen dygnet runt
Var? Längs med Drottninghögs gångstråk ”Pärlbandet”

Byt en jacka – och ett par ord med oss!

Välkommen till vår bytesvägg. Här kan du lämna ett plagg eller en pryl som du kanske vuxit ur, eller ifrån, samt se om det finns något du har nytta av som någon annan lämnat kvar i hyllan eller på en krok. Här råder fri kommers och det är bara att lämna och hämta som du vill. Vi på BoKlok finns på plats och pratar gärna om cirkularitet och ett hållbart liv i allmänhet, men det finns också fina möjligheter att springa in i en gammal vän, eller att skapa nya bekantskaper med ett gemensamt intresse för hållbarhet i vardagen.

När? Öppet måndag-fredag kl. 9-19, lördag-söndag kl. 10-17

Välkommen på inflyttningsfest!

Under H22 City Expo bjuder vi in till inflyttningsfest i våra nybyggda äppelkvarter på Drottninghög. Vi tänder grillen och bjuder på varmkorv mellan kl. 12-14, och därefter får vi besök av glassbilen mellan kl. 14-16. Vi bjuder också på kaffe från en Fogarolli-kaffevagn, det blir ansiktsmålning för barnen och dessutom möjlighet att prova på linedance!

Gammal som ung, nyinflyttad eller ur-Drottninghög-bo, härifrån eller någon-annanstans-ifrån – vi välkomnar alla för en dag fylld med aktiviteter och roliga upptåg i firandets tecken.

När? 11 juni kl. 12-16

barnkalas på loftgången

Besök oss på SilviaBo i Mariastaden under H22

I expo-satelliten Mariastaden bygger vi vårt första fullskaliga SilviaBo-område, SilviaBo Skrabelycke. Det är ett nytt boendekoncept för äldre vuxna, designat för välmående.

Öppna visningshem

Vad som på ytan skulle kunna misstas för en alldeles vanlig, trivsam tvårumslägenhet är i själva verket ett hem förberett med flera smarta anpassningsmöjligheter för ett liv med kognitiv nedsättning. Kom och upptäck vad SilviaBo innebär genom att se dig om i bostaden och prata med oss om äldres utmaningar i vardagen. Vi visar också en inredd trerumslägenhet som redan förberetts med nämnda smarta lösningar – båda lägenheterna kommer att vara öppna för dig att besöka under hela expot, tillsammans med områdets klubbhus, växthus och härliga trädgård. Här kan du själv gå på upptäcktsfärd i både hem och område, designade med välmående för äldre vuxna i fokus.

Öppet torsdag-fredag kl. 12-19, lördag-söndag kl. 10-17
Uppåkragatan 14 i Mariastaden, Helsingborg

I kvarterets växthus och trädgård kommer vi att anordna aktiviteter under expots fem veckor, som är öppna för alla och bara att dyka upp till.

Dansafton med Linedance Helsingborg

Forskare har kunnat påvisa att dans kan verka förebyggande mot demens och annan kognitiv nedsättning. Intressant, säger vi! Att dansa är dessutom kul, tycker många. Därför bjuder vi in till öppna danskvällar där alla ges möjlighet att testa på linedance under ledning av erfarna ledare från Linedance Helsingborg.

När? Torsdagar kl. 17-18
Var? SilviaBo klubbhus, Uppåkragatan 14 i Mariastaden, Helsingborg

Afternoon tea

Drick afternoon tea med oss! Njut av en gurksmörgås och en liten scone, medan du sippar på en kopp te och hör historien om hur idén till SilviaBo föddes med en inbjudan till just afternoon tea, från drottning Silvia till Ingvar Kamprad.
Först till kvarn – plats för 30 tedrickare!

När? Fredagar kl. 15 (med undantag för midsommarafton)
Var? SilviaBo klubbhus, Uppåkragatan 14 i Mariastaden, Helsingborg

Trädgårdsvandring med vår trädgårdsarkitekt

Följ med på en tur i SilviaBo-trädgården och hör landskapsprojektören Julia Rehnström berätta om utformningen och tankarna bakom Skrabelyckes trädgård samt hur dessa kommer att genomsyra trädgårdskonceptet i kommande SilviaBo-områden. Julia guidar dig i hur platsen är planerad med välmående i fokus, berättar mer om de olika växterna och trädgårdens olika kvaliteter. Dessutom får du en inblick i trädgårdens hållbarhetsaspekter.

När? Lördagar kl. 15 (med undantag för midsommardag)
Var? SilviaBo trädgård, Uppåkragatan 14 i Mariastaden, Helsingborg

Träna minnet och dina sinnen på en sinnlig promenad i Skrabelyckes trädgård

Genom att träna våra sinnen kan vi förebygga att de försämras när vi blir äldre – och som bonus tränas också minnet! Följ med på en hjärnstärkande, sinnlig promenad i Skrabelyckes trädgård - öppen för dig att upptäcka dygnet runt, alla dagar i veckan. De dagar visningshem, klubbhus och växthus är öppna, hittar du tankeväckande hjärngympor även inomhus.

När? Öppet torsdag-fredag kl. 12-19, lördag-söndag kl. 10-17 – utomhusdelen dygnet runt
Var? SilviaBo, Uppåkragatan 14 i Mariastaden, Helsingborg

Seminarium och andra evenemang under H22

BoKlok vill ta del i det offentliga samtalet och berätta om hur vi gör skillnad för de samhällsutmaningar som särskilt adresseras under H22. Vi deltar bland annat vid:

BoKlok – en del i utvecklingen på Drottninghög

En del av H22 Talks – tre öppna scener i Helsingborg. Denna scen på Drottninghög har fokus på social hållbarhet och samordnas av Helsingborgshem. Vi berättar om hur vi arbetat med utformningen av våra projekt BoKlok Aroma, BoKlok Melba och BoKlok Astrakan – i nära samarbete med Helsingborgshem och boende i Drottninghög.

BoKlok talare: Jessica Hallberg, Projektchef och Roba Ghadban, Hållbarhetschef BoKlok Sverige
När? 9, 23 & 30 juni, 16.00-16.30
Var? Helsingborgshems lokaler på Drottninghög

Our Future City – Brådskande utmaningar för framtidens stad

Demensvänligt Helsingborg bjuder in till ett samtal om utmaningar för framtidens stad, där BoKlok deltar och berättar om arbetet med SilviaBo. Samtalet är en del av Lunds universitets aktiviteter baserade på Agenda 2030-målen för hållbar utveckling med fokus på hållbara städer och samhällen.

BoKlok talare: Niclas Bagler, Executive Vice President, BoKlok Sverige
När? 9 juni, 9.30-12.00
Var? Campus Helsingborg

Omvärldsfaktorers påverkan på boendeattraktivitet i trähus

Ett samtal om branschtrender och vilka möjligheter till attraktiv arkitektur och design som ges med ett ökat träbyggande. Tidens utveckling mot ekonomisk, miljömässig och social hållbarhet för att skapa attraktiva boendemiljöer och god livskvalitet smälter samman i vad träbyggbranschen identifierar som den moderna Trädgårdsstaden - men när uppförs nästa diversifierade trädgårdsstad i Helsingborgstrakten?

BoKlok talare: Jenny Adholm, Head of Sustainability
När? 13 juni, 9.00-12.00
Var? Hamntorget

Strukturell hemlöshet - behovet av en socialt hållbar bostadsförsörjning

Ett samtal mellan IKEA, Sveriges Stadsmissioner, Rädda Barnen och regeringens utredare till ’Sänk tröskeln till en god bostad’. Vi diskuterar strukturell hemlöshet med speciellt fokus på barns utsatta situation och behovet av en socialt hållbar bostadsförsörjning. Hur kan staten, näringslivet och civilsamhället med gemensamma krafter kan bidra till en positiv utveckling?

BoKlok talare: Roba Ghadban, Hållbarhetschef BoKlok Sverige
När? 13 juni, 16.00
Var? IKEA-scenen vid Magasinet

Genomförda seminarier och evenemang

Den demensvänliga staden – seminarium kring en inkluderande stad

BoKlok och Silviahemmet arrangerar ett seminarium för särskilt inbjudna som riktar ljuset mot de äldre vuxnas situation i samhället. H.M. Drottningen invigningstalar och Kronprinsessan samt flertalet kommunföreträdare deltar. Seminariet följs av den officiella invigningen av SilviaBo Skrabelycke där H.M. Drottningen planterar en ros.

BoKlok talare: Jonas Spangenberg, VD
När? 31 maj

Urban Future

Konferens för hållbara städer - en inspirerande plats att mötas på, och en global gemenskap för ”change makers” som gör städer hållbara världen över. BoKlok är partner och deltar i en debatt samt välkomnar deltagare till SilviaBo – ett boendekoncept för äldre vuxna.

BoKlok talare: Charlotta Herte, Senior Vice President, Market & Communications
När? 1–3 juni

Business Arena Syd – Karlslund; från “ändstation” till framtidstro

Med en målmedveten satsning på utanförskapsområdet Karlslund i Landskrona har man lyckats vända en negativ trend. Fastighetsutveckling har varit en viktig pusselbit i arbetet. Vilka satsningar har gett effekt och vilka framgångsfaktorer finns att dela med sig av? Panelsamtal.

BoKlok talare: Thomas Lehrecke, Marknadsområdeschef
När? 8 juni